Bredanaars op de fiets krijgen gaat om veel meer dan het hebben van goede fietspaden

Bredanaars wat vaker op de fiets? Als het aan Martijn Geervliet ligt, wel. Hij is adviseur mobiliteit op de afdeling Mobiliteit en Milieu.

Hij werkt al bijna 22 jaar bij de gemeente Breda. Zijn specialisme is de fiets. De liefde voor de fiets is er met de paplepel ingegoten door zijn opa en Martijn heeft fietsen zoals vrouwen tassen hebben. En als hij thuis de ruimte had, kwam er nog een gravelbike bij. Martijn vertelt wat hij eraan doet om van Bredanaars tevreden fietsers te maken.

Van fietsbeleid naar fietsblijheid

“Natuurlijk hebben we goede fietspaden nodig om mensen op de fiets te krijgen en houden. Dat hebben we in en rondom Breda goed voor elkaar. Zo ben je in no-time in Etten-Leur, Oosterhout en Tilburg en vice versa. Maar het gaat vooral om de beleving van de fietser,” weet Martijn. “Daarom moeten we het zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk maken om de fiets te pakken. Ik zie fietsen dan ook liever als een lifestyle. Als iets wat iemand echt graag wil, blij van wordt en er voor gaat. Dat het ook gezond, goedkoop en goed voor het milieu is, is dan mooi meegenomen. We werken ook samen met studenten van BUas om dat voor elkaar te krijgen. En, passend bij de fiets als lifestyle, hebben we een aantal jaar geleden Sjees magazine uitgebracht. Na twee keer heeft de Provincie Noord-Brabant het al overgenomen. Dat vind ik een mooi compliment.”

Ruimte voor de fiets

“Vroeger maakten we het de auto zo makkelijk mogelijk. Dat denken slaat nu ook over naar de fiets. Zo geven we fietsers steeds meer ruimte in de binnenstad. Het zou mooi zijn als er in de toekomst een fietsenstalling bijkomt in de binnenstad. En met de Schwung-app komt er ook digitaal meer ruimte voor de fiets. Als je die app installeert, krijg je eerder groen als je bij het verkeerslicht komt. Ook richten we fietsstraten in zoals de Boschstraat, Haagdijk, Nijverheidssingel en Teteringsedijk. De fietser is hier hoofdgebruiker, maar natuurlijk is de automobilist er ook welkom. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet tegen de auto. Ik heb er zelf ook een. En ik houd van de Formule 1. Maar, als het even kan, pak ik de fiets. En precies dát wil ik graag dat andere Bredanaars ook doen. Want je ziet zoveel moois op de fiets. En op de fiets ontstaan vaak de mooiste ideeën.”

Veiligheid

“Fietsen moet natuurlijk ook veilig zijn. Dat heeft altijd onze aandacht. Daarom maken we bij IABC nu een fietstunnel. En heeft de Westerparklaan inmiddels een flitspaal, in afwachting van de komst van een ongelijkvloerse kruising. Ook werken we aan fietsbruggen over de singels. Als het een beetje mee zit, leggen we in 2023 de eerste fietsbrug aan bij de watertoren aan de Wilhelminasingel.

076 Fietst

Martijn is trots op zijn werk. En op het logo 076 Fietst, dat hij 9 jaar geleden zelf heeft ontworpen. “Afgelopen zomer was ik op vakantie op Terschelling. Ik maakte een praatje met iemand die in Breda had gewoond. Hij kende het 076 Fietst logo en was trots dat hij met de ontwerper ervan stond te praten. En dat maakte mij weer trots. Vooral ook omdat ik het logo niet met een reclamebureau, maar gewoon op een zaterdagmiddag op een bierviltje op de bank heb ontworpen.”

Dat logo wordt steeds bekender. Het duikt steeds vaker in de stad op. Bijvoorbeeld op sommige ‘gezien-tekens’ die gaan knipperen als je op de knop drukt bij verkeerslichten. “Inmiddels heeft de stad het logo omarmd en zie je het ook terug op kleding, posters, tasjes, gevels van cafés en verschillende gadgets. Zo bouwt de stad samen aan Breda als fietsstad. We hoeven niet dé fietsstad van Nederland te worden. Als Bredanaars en bezoekers blij op de fiets zitten, is het goed.”

Acties

“Heel veel scholieren hebben een 076 sticker op hun fiets. Dat betekent dat hun fietsverlichting in orde is. Wel zo veilig. Dat gebeurt in samenwerking met scholen en met BVL, het BrabantsVerkeersveiligheidsLabel. Als ik dan weer zo’n fiets met sticker voorbij zie komen, geeft me dat veel voldoening. En daar waar we eerst ruimte maakten voor ‘kiss and ride zones’ bij scholen voor auto’s, gaan we steeds meer toe naar ‘kiss and bike zones’. Om ouders te stimuleren hun kind op de fiets naar school te brengen. En de fiets dan op de eerste rang te kunnen parkeren.

E-bikes en E-steps  

“Nog niet zo heel lang geleden waren e-bikes voor oude mensen. Nu is het hip en hebben juist ook jonge mensen er één. Dat betekent dat de snelheid op de fietspaden omhoog gaat. En dat betekent weer dat bredere fietspaden nodig zijn. Gelukkig zit dat bij ons wel goed. En lopen we daarmee al  vooruit op de toekomst met steeds meer ‘niet fietsers’ op fietspaden. Bijvoorbeeld elektrische steps. Wel frustrerend dat wij het enige Europese land zijn waar elektrische steps nog niet zijn toegestaan op de openbare weg. Terwijl wij Nederlanders er volgens mij het beste mee om kunnen gaan. Aan de andere kant, nu kunnen we van de andere landen en steden leren. Bijvoorbeeld dat je ook voor deze vorm van mobiliteit moet zorgen voor voldoende stallingsruimte.”

Fiets in de gang

“Nu is het vaak nog zo dat je eerst je fiets uit het schuurtje moet halen en achterom moet zetten voordat je op pad kunt. En voor je het weet, zit je weer in de auto. Hoe mooi zou het zijn als woningen zo ingericht werden, dat er in de gang ruimte is voor de fiets. Dat je zo de voordeur uit kunt fietsen. Kopenhagen is daarin mijn grote voorbeeld. Dat is een echte fietsstad en daar worden woningen, kantoren en hotels soms al zo ingericht. Dát hier ook voor elkaar krijgen, is ook een van onze opgaven voor de komende jaren. Een opgave waar ik maar wat graag aan meewerk.”