Gladheidsbestrijding in Breda al vanaf de zomer in de weer

Gladheidscoördinator Roland Vermeulen begint in de zomer al met de voorbereidingen om de wegen bij gladheid begaanbaar te houden.

De wegen strooien wanneer het glad is, lijkt een seizoensbaan. Niets is minder waar. De voorbereidingen om de wegen bij gladheid begaanbaar te houden, beginnen al in de zomer. Gladheidscoördinator Roland Vermeulen is daar verantwoordelijk voor. Roland werkt al bijna 26 jaar bij de afdeling Uitvoering van de gemeente Breda. Ooit begonnen als chauffeur op de veegwagen, is hij inmiddels al ruim 10 jaar onze ‘zoutman’. Niet full time, want hij doet nog veel meer. Zo houdt hij zich ook bezig met drugsdumpingen en evenementenreiniging. Over zijn rol als ‘zoutman’ vertelt hij vanuit zijn werkkamer, die hij overigens zelf zijn huiskamer noemt. 

“Gladheidsbestrijding is veel meer dan een beetje strooien en rijden maar. Sterker nog, de voorbereidingen van het winterseizoen, beginnen al in de zomer. Dat doe ik meestal op slippers en in korte broek. Zorgen dat er genoeg zout is, afspraken maken en ‘oefenen’. Zo heeft onze hoofdaannemer vóór 1 oktober alle voertuigen gecontroleerd en rijden de chauffeurs alvast de strooiroutes. Wanneer het dan glad kan worden, gaat sneeuwen of ijzelen, staan we paraat om met 26 eigen voertuigen de weg op te gaan. Daarnaast hebben we nog 2 zoals we dat noemen ‘knelpuntstrooiers’. Dat zijn compacte wagentjes die op smalle stukken wegen en fietspaden kunnen komen. Ook de voertuigen van Rijkswaterstaat (RWS) en de Provincie Noord-Brabant gaan de weg op. Zo strooien we per keer 600 km wegen en 260 km fietspaden. En dat binnen 2,5 uur op Bredaas grondgebied.”

Samenwerking

De gemeente Breda werkt sinds 2003 samen met de Provincie Noord-Brabant en met Rijkswaterstaat (RWS) om de wegen begaanbaar te houden bij gladheid. “Met deze partijen hebben we een uniek samenwerkingsverband afgesloten. Iedereen strooit zijn eigen wegen en blijft daar verantwoordelijk voor. Maar onderweg naar die wegen, strooien we ook op elkaars wegen. Wel zo efficiënt. Samen hebben we 1 hoofdaannemer die ons helpt met strooien. RWS levert trouwens het zout. Wij kunnen meeliften op hun contracten. In de winter van 2009/2010 hadden we namelijk veel te weinig zout om de gladheid te lijf te gaan. De zoutleverancier moet eigenlijk binnen 48 uur leveren, maar dat lukte niet. Vanaf dat moment besloot RWS om een zoutbuffer te willen hebben, zodat er altijd genoeg voorraad is om zo’n 10 keer de weg op te kunnen voor de regio. Dus ligt onze zoudloods vol met 2500 ton zout. Daarmee is onze zoutloods aan de Graaf Engelbertlaan, zoals we dat noemen, de grootste ‘uitruklocatie’ van de Benelux.”

Trots

Roland is trots op zijn werk. “In 2006/2008 was ons gladheidsbestrijdingsplan het beste van Nederland. Ook hebben we een aantal richtlijnen opgesteld hoe we ons werk willen uitvoeren. Bijvoorbeeld welke wegen we strooien en binnen hoeveel tijd dat klaar moet zijn. Zo hebben we landelijk nog steeds een voorbeeldrol om overal een soortgelijk strooibeleid te krijgen. De gemeente Oosterhout heeft al aangegeven dezelfde kwaliteit als wij te willen leveren. En van mensen buiten Breda krijgen we complimenten hoe ‘zwart’ onze fietspaden zijn met gladheid. Met andere woorden: hoe goed ze gestrooid zijn. Dat doen we toch maar mooi met onze eigen toegewijde collega’s.”

Sneeuwpop

Dat toegewijde heeft ook een keerzijde, beseft Roland maar al te goed. “Mijn dochter is 25 en vroeg afgelopen februari toen het zo hard sneeuwde of we samen een sneeuwpop zouden maken. Want dat hadden we nog nooit gedaan. Dat kwam wel even binnen. Want toen besefte ik dat ik van de 25 jaar dat ik in dienst ben bij de gemeente Breda, wel 19 jaar één of meerdere feestdagen heb doorgebracht op onze zoutloods. Gelukkig kan ik de laatste jaren meer werk verdelen onder mijn collega’s. Al blijf ik verantwoordelijk, ik hoef dan niet elke keer naar de zoutloods als het glad is.”

Lockdown

Roland vertelt dat er soms ook kritiek komt op het strooibeleid. “We strooien ook preventief, dus voordat het gaat sneeuwen of ijzelen. Dat doen we in de nachtelijke uren wanneer er weinig verkeer op straat is. Dus dat zie je niet. Als het dan gesneeuwd heeft, is het net of we niet hebben gestrooid. Daar krijgen we dan telefoontjes over. Daarnaast ben je er niet met strooien alleen. Als je zout strooit op verse sneeuw, dooit de sneeuw niet. Daar zijn rijdende auto- en fietsbanden voor nodig. Pas dan kan het zout zijn werk doen. Zo hadden we afgelopen februari extreme sneeuwval. Én een lockdown. Dus weinig verkeer op de weg. Daardoor smolt de sneeuw niet. En leek t ook of er niet was gestrooid. Toen hebben we met Arriva kunnen regelen dat hun bussen gingen rijden. Zo hadden we ’s avonds tegen de spits de boel weer onder controle. Die sneeuwval in februari was trouwens extreem. De hele winter viel er nauwelijks iets en toen ineens dagen achter elkaar. Door de klimaatverandering zien we ook steeds vaker extremen. Zo hadden we in de winter van 2009/2010 73 strooiacties en 5 jaar later nog maar 6.

Veilig

Roland vertelt dat hij het ook in zijn vak nooit voor iedereen tegelijkertijd goed kan doen. “Waar de één blij is dat we de sneeuw uit de straat wegruimen, baalt een ander omdat de kinderen nou net zo lekker in de sneeuw konden spelen. En dat snap ik! Spelen in de sneeuw is hartstikke leuk. Maar veiligheid boven alles. Soms krijgen we ook vragen over waarom we niet in alle straten strooien. Als ik dan vertel dat een uur strooien zo’n 400 euro in totaal kost en dat we voor 1,5 miljoen euro aan materieel hebben staan, dan snappen mensen het vaak wel. Want het moet wel van het gemeenschapsgeld betaald worden. Daarom stimuleren we ook dat inwoners zelf hun eigen stoep schoonhouden. Kleine moeite, groot plezier. Voor jezelf, voor je buren. En wat dacht je van de postbode?

Meer weten?
Kijk het filmpje waarin het strooiproces wordt uitgelegd, Gladheid in Breda op YouTube
en lees meer op de webpagina Gladheid.